Geschiedenis

De naam “Ikenobo”
In de 10e eeuw werd in Kyoto de Rokkakudo tempel gesticht door Prins Shotoku. De priesters die bloemenoffers brachten op het boeddhistische altaar van die tempel woonden in de buurt van een vijver “ike”, in een kleine hut “bo”. Daarom begon men deze priesters “Ikenobo” te noemen.

In 1462 dook de naam Senkei Ikenobo voor het eerst op in historische documenten als “meester in het bloemschikken”. Maar Senno Ikenobo vestigde in de 16e eeuw de filosofie van Ikebana. Zijn idee was als volgt: “Niet alleen mooie bloemen, maar ook knoppen en verdorde bloemen hebben leven, en elk heeft zijn eigen schoonheid. Door bloemen met eerbied te schikken, verfijnt men zichzelf.”
Het schikken van bloemen en het vinden van de schoonheid in de bloemen is te vergelijken met het waarderen van de natuur en de zorg voor andere mensen. Dit is de geest van Ikenobo Ikebana.

Hemel, Aarde en Mens
Er zijn drie hoofddelen in Shoka stijl: Shin, Soe, Tai. De yin en yang worden beïnvloed door de richting van de bloemen.
“Shin” is de hoofdtak en staat voor de mens.
“Soe” is de tweede tak en wordt achter Shin geplaatst. Het staat voor de hemel.
“Tai” is de derde tak en wordt voor Shin geplaatst. Het wijst naar de yinkant (schaduwzijde). Het staat voor de aarde.

Mizugiwa
Mizugiwa betekent de “waterrand”. Dit laat de levenskracht zien. Wanneer u een schikking bekijkt, moet u aan de voorkant van de bloem gaan staan en vanaf de rand van de pot langzaam naar boven kijken, alsof u een plant vanuit een knop naar boven ziet groeien. Mizugiwa is ook een belangrijk element voor de traditionele Japanse bloemschikstromingen Rikka en Shoka.